csütörtök, március 01, 2007

Before Sunrise és Before Sunset

- Örültem, hogy megismerhettelek.
Figyelj, van egy kétségkívül örült ötletem, de ha nem kérdezem meg tőled, ...akkor egész életemben üldözni fog.

- Micsoda?

- Szeretnék még beszélgetni veled, érted. Nem tudom, hogy most veled mi a szitu, de úgy érzem, minket összeköt valami, ugye?

- Igen, én is érzem.

- Rendben van...
...hát, nagyszerű. Figyu, Itt van, amit ajánlok: le kéne szállnod velem itt Bécsben és megnéznénk a fővárost.

- Hogy mit?

- Gyerünk! Hidd el, jó lesz!

- Mért tennénk?

- Nem tudom. Nekem csak el kell érnem holnap az Austrian Airlines-t 9:30-kor, és nincs elég pénzem Hotelre, szóval csak sétálgatnánk, és az úgy sokkal jobb lenne, ha velem jönnél! És ha mondjuk átváltozom egy őrültté, akkor felszállhatsz a következő vonatra.

Oké, oké. Gondolkozz inkább így: Ugorj előre, tíz, húsz évet, és akkor már házas vagy. Tegyük fel, hogy a házasságod már nem olyan, mint amilyen régen volt. Hibáztatod a férjedet. Végiggondolod azokat a srácokat, akikkel az életed folyamán találkoztál és mi lett volna akkor, ha az egyikükkel megmaradsz, érted? Hát, én lennék az egyik ilyen srác. Ez vagyok én. Mondjuk, fogd ezt fel időutazásként, a jövőből a mostba, hogy kijavítsd, amit nem tettél meg, és abból mi lehetett volna. Ez egy hatalmas szívesség lenne neked és a jövőbeli férjednek is, hogy helyrehozzátok a hibát, meg ilyesmi. De biztosan én is ugyanolyan lúzer, teljesen céltalan, unalmas, és ... meghozhatod a helyes döntést, amitől később boldog leszel.

- Hadd szedjem össze a csomagjaimat.

- Keresnünk kéne egy megőrzőt ezeknek.

- Oké.

- Mi a neved?

- A nevem?

- Csak Jesse. Amúgy James, valójában, de mindenki csak Jesse-nek hív.

- Úgy érted, Jesse James? Nem.

- Nem, nem. Csak Jesse.

- Én Celine vagyok.


Gondolataim a filmhez:

Celine, a francia végzős diák (Julie Delpy) megismerkedik Jesse-szel (Ethan Hawke), az amerikai fiúval a Budapestről Bécsbe tartó vonaton. Bécsben egy gyönyörű napot töltenek el, mely szerelemben teljesedik ki. Napkeltekor azonban el kell válniuk...
Kilenc évvel később, a történet folytatásában az íróként dolgozó Jesse Párizsba utazik az új könyve bemutatójára. A francia fővárosban találkozik a környezetvédő Celine-nel. Pár órájuk van a férfi repülőgépének indulásáig. Ezt az időt sétával és beszélgetéssel töltik, eközben kiderül, hogy az életükben bekövetkezett változások ellenére éreznek-e még valamit egymás iránt.

A film mindennapi kérdéseket feszeget. Van e társunk valahol? Lehet e néhány pillanatnyi, órás együttlét egész életünket meghatározó? Érdemes e rövidtávú emberi kapcsolatotokat létrehozni? Érdemes e együtt élni valakivel, aki nem tesz boldoggá minket? Érdemes e együtt élni valakivel úgy, hogy egész életedben más után vágyakozol? Létezik e (kölcsönös) szerelem első látásra? Miért van azt, hogy egy óra ismeretség után az az érzésed, hogy olyan mintha évek óta ismernéd a másikat?

A fenti idézet az első filmből egy részlet, ami során Jesse arra kéri a lekét megérintő Celine-t hogy száljon le vele a vonatról Bécsben, és barangolják be a várost. Azt hiszem, ez a rész egy gyönyörű, romantikus, táncra való felkérés.

Hogy miért is jelent sokat nekem ez a film? Talán pontosan a fenti kérdések miatt, és azért, mert nekem is volt hasonló élményem.

Nincsenek megjegyzések: